Besök Ergonomibutiken.se på ShopMania

Information vid köp

1. Hur man beställer

2. Frakt och Leverans

3. Betalning

4. Information för Privatperson

5. Information för Företag, stat

6. Avbeställning - Ändring av order

 

1. Hur man beställer

För att beställa måste du registrera dig som kund med din mail-adress och ett lösenord, alternativt ringa eller skicka mail. Du måste själv ansvara för att ingen annan kan använda dina uppgifter. Köpet är uppdelat i några moment:

  1. Lägg önskad vara i varukorgen. Gå till kassan.
     
  2. Kontrollera din beställning och alla produkter som du har valt att lägga i din varukorg. Om du vill ändra i din varukorg gör du det här.
     
  3. Ange leveransuppgifter. Du har även möjlighet att välja en annan leveransadress. Här väljer du Fraktsätt. Du har också möjlighet att skriva en kommentar till oss.
     
  4. Välj betalningsmetod. Du MÅSTE godkänna våra Köpvillkor för att välja betalsätt. Bekräfta sedan ditt köp. Allt är nu klart och du får en sammanställning av din beställning samt en kopia via e-post. 
    Här har du även möjlighet att skriva ut din beställning. När du hämtar ut din vara, eller får hem den, beroende på vilket fraktsätt som du har valt, är det viktigt att du säkerställer att varan är oskadad. Behåll originalkartong och emballage, då ersättning för fraktskada inte ges om dessa saknas. 
     

Hämtning i Göteborg hos EDCON på Föreningsgatan 34 (i Vasastan) går bra efter beställning och när du fått ett meddelande om att Beställning är klar (endast Kontant).

Alla beställningar som görs i vår Webshop är bindande och betyder att du läst igenom denna information och godkänt den. Beställare under 18 år MÅSTE ha målsmans tillstånd. Allt missbruk Polisanmäles.

Alla Ergonomibutiken.se varor på hemsidan är inklusive svensk moms på 25%. Kvitto på de produkter Du beställt medföljer alltid våra försändelser. På kvittot är moms och garanti specificerad och står i det namn som du angett i "Kassan" när du beställde.

Vi förbehåller oss för eventuella felaktigheter och reserverar oss för prisförändringar utanför vår kontroll, slutförsäljning, samt ev. felskrivningar i vår webshop.
 

2. Frakt och Leverans

Vi reserverar oss för eventuella felaktiga uppgifter som vilket kan få till följd att leverans kan komma att ske tidigare såväl som senare än beräknat. I fall köpare anser att leverans dröjer så att leverans inte önskas, är det på köpares ansvar att nämnda order avbeställs i enlighet med dessa villkor innan leveransen sker. Delleverans av order kan ske på kunds begäran och medför ytterligare fraktkostnad för kund, om ej annat avtalats.

Fraktpriser är satta efter cirka vikt, kan alltså bli högre och/eller lägre än vad du valt, beroende på faktisk vikt och mått. Frakt debiteras enligt speditörs gällande prislista och enligt den beräkningsgrund som tillhandahålles.

Alla leveranser sker med av oss vald speditör, vanligtvis DHL, Posten eller DB Schenker, enligt de alternativ som finns innan slutförande av köp. Önskas snabbare leverans, kontakta oss via mail eller på tel. 031-774 1850.

Obs! FRI FRAKT, du får det alternativet endast om varan är märkt med texten "Fri Frakt!". Du som bor i Göteborg kan givetvis hämta hos oss (EDCON) på Föreningsgatan 34 (i Vasastan) och spara fraktkostnaden. 

Det är på köparens ansvar att den adress som uppgivits vid beställningstillfället är korrekt och att köparen, efter det att ordern skickats, ser till att leveransen hämtas på utlämningsställe inom skälig tid.

3. Betalning 

Vi erbjuder ett antal alternativ:

1. Kontant vid Avhämtning.
2. Kortbetalning via Payson
3. Internetbanksbetalning via Payson
4. Payson-Faktura för privatpersoner. Betalvillkor 14 dagar, över 18 år och godkänd i kreditprövning. OBS! Nu även för Företag.
5. BankGiro-betalning. Betalas till vårt BG. Information skickas till dig via e-post. Ordern aktiveras när betalningen skett. Vanligtvis 2-3 dagar från betalning, sedan normal leveranstid.
6. Faktura 10 dagar netto för FÖRETAG, ej Privapersoner. Börsnoterade fröetag samt Stat och kommun har alltid 30 dagar netto. Sedvanlig kreditkontroll sker.
7. Wasa Kredit PRIVAT: Avbetalning eller RÄNTEFRITT 3 månader. STUDENTLÅN 12-48 månader. Se punkt 4.
8. Wasa Kredit FÖRETAG: Leasing eller Hyra. 12-36 månader.
 

4. Information för Privatpersoner

All försäljning sker mot kontant betalning. Med detta avses betalning Kontant, Förskott, Direktbet. Internetbank, Kontokort. Lån (avbetalning), Studentlån samt Räntefri betalning räknas också som kontant betalning. 

Betalningssätt väljs i "Kassan" vid köp. Fraktkostnad tillkommer på samtliga beställningar (ej Avhämtning i Göteborg), enligt valt leveranssätt. 

Wasa Kredit

1.
 Lån (s k avbetalning) Obs! Komplettera med uppgifter enligt nedan i ett mail, du får även information efter order är lagd.

2. Räntefritt 3-4 månader. Kompletterande uppgifter behövs, som ovan.

3. Studentlån via Wasa Kredit. Krav från Wasa Kredit: Du MÅSTE vara studerande vid Högskola eller Universitet och vara utan betalningsanmärkningar samt minst 20 år. Kopia på kårleg. måste bifogas/visas. Skicka oss ett mail eller ring för önskat belopp. 

Krav för ansökan Wasa Kredit:

- Du är minst 20 år
- Du är fast anställd sedan 6 månader (pension, student räknas som anställning)
- Du har inga betalningsanmärkningar
- Du har varit mantalsskriven i Sverige i minst 3 år
- Minimibelopp är 6 000 kr inkl. moms 

Obs! Kompletterande uppgifter för ansökan till Wasa Kredit LÅN eller Räntefritt:

  • Arbetsgivare samt telefon till arbetsgivare
  • Fast anställd sedan (månad-år)
  • Årsinkomst
  • Civilstånd
  • Antal barn
  • Boendekostnad, eller del av


Vi behöver även en kopia på ditt leg eller körkort.


Om Paysonfaktura:

Vi erbjuder betalsättet ”Paysonfaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 25 kr. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet.
Fakturan sänds separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. 
Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. 
Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
 

5. Information för Företag och stat

Ergonomibutiken.se erbjuder kommun, landsting samt företag betalning mot Faktura 10 dagar netto, efter sedvanlig kreditkontroll. 

Stat, Kommun, Landsting och börsnoterade företag, Faktura enligt avtal, t ex 30 dagar netto.

Som ny kund lägger Ni först en order på vår hemsida och väljer betalningssätt "Faktura" i "Kassan". Uppge ert org.nr. i avsett fält. När alla uppgifter fyllts i skickas ordern till oss. I detta läge är ordern ej aktiverad. Först kontrolleras att alla uppgifter stämmer och att du beviljas vara Kreditkund. Därefter kommer ett mail om att ordern aktiverats, detta görs i regel inom två arbetsdagar.

Befintlig Kreditkund anger vid framtida beställningar betalningssätt: "Faktura" och uppger org.nr i Kassan. Beställda varor levereras normalt inom 3-7 vardagar. 

Alternativ till betalning, via Wasa Kredit AB:
1. HYRA - För utrustning ni inte vill köpa utan vill uppgradera/byta ut under/efter avtalstiden.
2. LEASING - Dela upp er investering på upp till 36 månader.

Nyhet! Payson-Faktura för FÖRETAG. 14 dagars betalning.

Ring eller maila info@edcon.se oss för ytterligare information, produktblad.
 

6. Avbeställning/Förändring av Order

Avbeställning av Order är möjlig utan kostnad för kund fram till status: ”Order Mottagen”. Ergonomibutiken.se / EDCON äger motsvarande rätt att annullera en beställning.

Status ändras genom att beställning av produkt görs, faktura/frakthandlingar skapas eller att montering av dator påbörjas.
Avbeställning efter status: ”Order Behandlas” är ej möjlig annat än i extremfall. Du som kund är i fall vi Behandlat din order i samtliga fall skyldig att ta emot försändelsen. Avbeställning av produkt som köps in speciellt för dig som kund, är inte möjlig efter det att vi beställt varan från vår leverantör/grossist. Avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse mottagits från oss. Vid ändring av vara på order gäller det pris som är aktuellt vid tillfället för förändringen. 

Notera att status ”Order Skickad” eller ”Order Klar- Avhämtning” av självklara skäl ej kan ändras.

Kvitto och Garanti 
Kvitto på de produkter Du beställt medföljer alltid våra försändelser. På kvittot är moms och garanti specificerad och står i det namn som du angett i "Kassan" när du beställde, eventuell annan leveransadress anges också.